Zdroj obrázka: Zlín Fest, 2015 (edited by Rudolf Beliš)
Ak by som mal jedným slovom popísať dopravu v Prešove, tak by som použil slovo Armagedon. Občas sa zdá, že kým ráno odveziete dieťa do školy, tak ju stihne cestou aj externe vyštudovať. Prešov je široko ďaleko známy ako večne upchatá tepna východoslovenskej dopravnej infraštruktúry. Je to tak obľúbené mesto, až si človek musí vystáť kolónu, než sa doň dostane.
V piatok poobede si na križovatkách vodiči pravidelne precvičujú pejoratívne výrazy zo slovníka expresívnych slov Laca Meliška a snívajú o dokončení obchvatu, na ktorý čakajú ako na Godota. Rozuzlenie gordického dopravného uzla je v nedohľadne podobne ako dokončenie diaľnice D1, ktorá mala byť podľa slov Toho-Koho-Netreba-Menovať hotová v roku 2010.
Jedno z čiastočných riešení bolo vymyslené už v 19. storočí, no nie je to parná lokomotíva a ani kolesový riečny parník, ako by sa mnohí mohli nazdávať. Je to.. a teraz sa podržte.. ešte chvíľka napätia.. je tooo.. bicykel!
Určite si teraz nadávate do bŕzd a chytáte sa za prilbu, že vám to už dávno nenapadlo. Chápem. Veď kto by sa chcel prepravovať zadarmo, rýchlo a zároveň si tým zlepšiť zdravotný stav, keď môže namiesto toho nadávať na stále sa zvyšujúce ceny ropy, vystáť si v kolónach mladosť a popritom ako bonus znečisťovať životné prostredie? No predsa Prešovčania!
Bikesharing
V poslednej dobe sa nám vo svete rozmohol taký nový nešvár. Nie, nie sú to crocsy. Je ním bikesharing alebo v preklade zdieľané bicykle.
Napríklad v Amsterdame narazíte na každom rohu nie len na Coffee Shop, ale aj na jednu z 1200 stojanových staníc, kde si môžete požičať jeden z viac ako 20 tisíc bicyklov.
V Česku si môžu šliapnuť v sandáloch a ponožkách do pedálov bikesharingových bicyklov už v šiestich mestách a na Slovensku zatiaľ v Nitre, Prievidzi a Bratislave.
A ako vlastne funguje ten bajksharing?
Je to systém komunitného využívania bicyklov postavený na sieti stojanov, ktoré sú prepojené pomocou internetu a GPS, ktoré pomocou algoritmov vypočíta, koľko oxidu uhličitého cyklista ušetrí. Jednoducho niečo ako bicyklomatrix. Na jednom mieste si pomocou mobilnej aplikácie odomknete zámok na bicykli, zapískate galúskami, roztočíte rafík a dopravíte sa k ďalšiemu zo stojanov, kde ho zamknete. Žiadne zamorovanie ovzdušia emisiami, žiadne penetrovanie ušných bubienkov vytuningovanými výfukmi a konečne žiadne parkovanie 15 kilometrov od bytu.
Zároveň tým zvýšite bezpečnosť premávky a znížite nehodovosť. Bicykel teda nemusíte zamykať do kočikárne z ktorej za posledný rok susedom zmizol Pionier a Sobi 20 a nemusí už viac zaberať miesto kompótom a čalamádam v špajze, ale môžete si ho vypožičať pomocou vášho múdreho telefónu.
Zdroj obrázka: Thread and Spoke, 2018 (edited by Rudolf Beliš)
Bikesharing v Prešove
Nečakane, ako rozvodové papiere v Saganovej poštovej schránke, sa ľudia, ktorí chcú z Prešova urobiť lepšie miesto pre život, rozhodli, že do tohto hlavného mesta sveta po vzore Cyrila s Metodom prinesú bikesharing.
Koncept Greencubator spojil nadšencov pre ekológiu a umelcov, ktorí vdýchnu starým bicyklom život a darujú ich Prešovčanom.
Nebudú to teda žiadne Bentley medzi bicyklami, ale jazdenky patriace do starého železa, ktoré dostanú druhú šancu na svojom sedle povoziť zadky domorodcov či turistov. Bicykle vhodné na vyradenie sa opravia a zveria do rúk prešovským umelcom, ktorí ich redizajnujú tak, že ich Prešovčanom bude závidieť aj pelotón Tour de France.
Túto ekologickú alternatívu dopravy si po registrácii na vybraných miestach budú môcť občania vypožičať za neuveriteľných 0€ na hodinu.
Keďže však tento projekt nezískal žiaden grant od Sorosa, tak sa tieto repasované mašinky budú požičiavať na viac ako hodinu za symbolickú sumu, ktorou sa bude hradiť ich oprava a servis. Za požičanie bicykla sa však bude dať platiť aj bodmi, ktoré získate za dobré skutky. Bodíky získate ak napríklad darujete oblečenie charite, za recykláciu odpadu na vybraných miestach, za darovanie teplého jedla, za venčenie psov, za darovanie starého bicykla a za iné chrabré činy, ktoré momentálne ešte vymýšľame, a ktorými si zároveň dobijete karmu.
Pomáhať so správou tohto systému budú ľudia z občianskeho združenia Barlička a dobrovoľníci, ktorými sa môžete stať aj vy, ak chcete urobiť niečo pre svoje mesto a pre životné prostredie.
Čas na vrátenie bicykla bude taktiež daný a po prekročení časového limitu čaká neposlušného jazdca pedalizácia. Tieto bicykle budú patriť občanom, čím pripomenú komunistické časy spoločného vlastníctva aj starším ročníkom, ktoré sa hádam naučia bikesharing taktiež využívať, podobne ako sa naučili platiť bankomatovými kartami či zdieľať na internete recepty.
Tento projekt je však postavený hlavne na dôvere v ľudí, ktorí by sa mali starať o bikesharingové bicykle ako o svoje vlastné a chrániť ich pred vandalmi rovnako ako svoj vlastný majetok.
Zároveň je tento projekt primárne zameraný na ochranu životného prostredia a postupné vzdelávanie ľudí v oblasti ekológie a enviromentalistiky, aby sme nemali egoistický prístup k prírode, ale aby sme zanechali tento svet v dobrej kondícií aj pre budúce generácie.
– Rudolf Beliš
Zdroj obrázka: Zlín Fest, 2015 – https://www.zlinfest.cz/26002n-duhova-kulicka-aneb-jak-co-se-toci-kolem-filmoveho-marketingu
Zdroj obrázka: Thread and Spoke, 2018 – https://threadandspoke.com/products/i-want-you-to-ride-your-bike-poster